Pages

Sunday, March 21, 2010

Me & My Books

Rasa-rasa minggu ini tak ada entri baru lagi. Aku pun tengah ketandusan idea nak merapu topik apa. Sekarang ni kat kampung, tapi belum rasa nak tidur lagi, grab my BB and start typing. Ok lah, aku nak buat pasal membaca dan buku.


Suka baca buku? Buku apa? Jenis macam mana? Bahasa apa?Siapa pengarang? Bila masa baca? Beli di mana? Bagus ke buku tu?

Jawapan aku ialah: Ya, aku suka baca buku. Semua buku aku boleh baca. Paling suka novel, berat sikit, ada unsur Islamik, tapi buku masak memasak dan teknik jahitan manik pun aku boleh layan. Harry Potter pun best juga.

Buat masa ini aku lebih senang baca buku dalam bahasa Melayu. Bahasa Inggeris pun ada juga, tapi banyak buku motivasi, fiksyen pun ada juga.
My favourite author. There's a few name on the list. Faisal Tehrani, Habiburrahman, Isa Kamari. Tapi paling banyak koleksi Faisal Tehrani. Sekarang tengah berjinak-jinak baca buku Isa Kamari.
Masa membaca aku tak terhad. Bergantung kepada mood dan kelapangan. Tapi biasanya lepas beli aku tak terus baca. Peram dulu.hehe. Dah lama sikit baru baca. Bila otak aku bagi signal nak baca baru aku baca. Tak boleh paksa jiwa raga nak baca buku. Nanti tak menyerap ke otak. Sia-sia aje baca.

Buku-buku ni banyaknya aku beli online. Lagipun tak semua buku ada dijual di kedai. Contohnya buku-buku Habiburrahman, aku beli online untuk dapatkan yang original versi Indonesia. Bagusnya beli online ni kadang-kadang dapat diskaun dan buku-buku lama pun ada dijual. Yang beli kat kedai biasanya buku-buku baru terbit.

Bagus ke tak buku tu. Bergantung. Memandangkan buku aku ni adalah serius reading, memang ambil masa nak baca. Bukan jenis selak-selak dah faham jalan cerita. Siapa yang pernah baca buku FT mesti faham kepayahan membacanya. Tapi itu yang mendatangkan kepuasan.

Walaupun koleksi buku aku belum banyak lagi, harapnya ia akan bertambah.
To all my frens, take a stroll to a bookstore and find a one good book. Make that a habit. Reading broaden ur horizons. Happy reading!!

Part of my collection back in my hometown

The other half in JB

My fav!!

  1. Cinta Hari-Hari Rusuhan: my first FT book I've read and falls in love instantly. Love, hate, betrayal, politics, national issues all in one book, great!

  2. Peaks & Valleys: simply motivating


No comments: