Pages

Thursday, July 5, 2012

Alkisah Beli Kain Untuk Baju Raya

Semalam lepas waktu ofis, saya terus ke kedai jual kain di Tampoi. Memandangkan semalam hari bekerja, jadi mudahlah nak parking kereta. Masuk aje kedai terus naik ke Tingkat 1. Konon-konon ke bahagian kain ekslusif. Tapi sebenarnya harga dia pun ada juga yang berpatutan.

Macam biasa lah, masuk aje kedai ada sorang salesgirl akan ikut aje ke mana kita pergi. Asal kita pegang kain aje, terus dia buka, tunjuk corak kain. Kadang-kadang rasa diorang ni macam menyusahkan kita aje, tapi kadang-kadang kesian juga, kain segulung itu bukan ringan pun. Itu dah memang tuntutan kerja mereka. Walaupun saya tau ramai yang rimas kalau ada orang ikut kita dan tanya setiap 30 saat "Dah ada yang berkenan ke".

Pusing-pusing satu kedai tu akhirnya jumpa la satu kain yang kita rasa masuk ke dalam hati. Tapi memang terlebih bajet saya. Lepas dah pilih kain tu, kakak sale tu tanya nak bayar pakai apa, kad kredit ke tunai. Saya tanya kenapa, dia kata kalau kita nak bayar pakai kad kredit, kat kedai ni boleh buat easy payment 6x ansuran untuk belian RM500 ke atas. Tak sangka pula, beli kain boleh bayar ansur macam beli barang letrik pula. Ajaib kan...


Rafeah Sapari

No comments: