Pages

Wednesday, December 19, 2012

Isabella

Saya beli buku ni di Terminal Larkin. Siapa yang pernah ke Terminal Larkin mesti pernah nampak kedai buku ni, yang majoritinya ialah kitab-kitab dan buku berkaitan Islam. Di pintu kedai ada susunan novel yang berlambak-lambak, kalau bernasib baik akan dapat naskhah yang baik.

Tertarik sebab buku Isabella ini adalah terjemahan Sasterawan Abdullah Hussain (yang juga menulis novel Imam). Buku ni nampak nipis, tapi isinya "tebal dan berat". Ambil masa juga nak habiskan. Harapnya saya dapat kekuatan untuk membacanya kali kedua.

Inti buku Isabella ini adalah perdebatan perbezaan di antara Islam dan Kristian, Quran dan Injil. Sangat menarik dan saya rasa buku ni berbeza dengab buku-buku yang pernah saya baca.

Selepas baca buku ni, saya sedar selama ini saya dilahirkan sebagai Islam namun tidak pernah mendalami isi kandung kitab yang diturunkan untuk umat Islam.



Rafeah Sapari

No comments: