Pages

Saturday, April 12, 2014

Oven

Ini kisah minggu lepas. Dah lama tak buat kek, tiba-tibe keinginan itu menjelma. Saya cari resepi kek coklat di laman web Nigella (search nigella-old fashion chocolate cake). Resepi kek coklat asas. Lagi pula saya cuma sekali buat kek coklat. Lepas tu tak pernah lagi buat.

Kenapa ambil resepi dari laman web Nigella? Sebab cara buatnya sangat mudah. Sukatan dia pula boleh dalam unit cawan atau gram. Pilih yang mana menyenangkan hati. Lagipun ini resepi kek coklat asas.

Hari Sabtu pagi saya pun siap-siap la buat adunan. Sementara nak masukkan dalam cawan kek (saya suka masuk dalam cawan sebab senang untuk dimakan, tak perlu potong), kenalah panaskan oven dahulu.

Bila 'on'kan oven, ok, lampu menyala. Bila dah mula untuk memanas, karen trip pula. Cuba sekali lagi, perkara sama berlaku. Cubaan ketiga, sama juga. Dia tendang bila oven tu nak memanas. Mak kata mungkin bekalan elektrik tak cukup. Mungkin juga oven dah rosak. Maklumlah benda dah berbelas tahun.

Jadi opsyen yang ada kukus sahaja. Tak dapat la nak tengok kek naik dengan gembira. Sebab bila kukus, permukaan kek jadi tak berapa cantik. Tak ada permukaan merekah yang rangup. Tapi tak apa. Asalkan jadi. Masuk dalam bekas kecil-kecil dan kukus. Lepas 45 minit. Kek coklat saya pun boleh dimakan. Saya memang suka makan kek waktu tengah panas. Sedap. Tapi makan satu dah cukup. Buat untuk menyenangkan hati. Rasa senang bila kek menjadi.

Ok inilah kek coklat saya. Versi kukus.


Rafeah Sapari

1 comment:

Unknown said...

rajinnn..hehe..good job!