Pages

Tuesday, February 16, 2010

Chinese New Year 2010

Hello Friends,

Ada dua perkara berlaku sepanjang cuti raya cina baru-baru ni. Pertama, kenduri kahwin anak Pak Ngah aku. Kedua, kucing aku mati.

Pertama
Aku rasa tahun ni paling tak dapat dilupakan, sebab selalunya cuti raya cina akan aku habiskan melepak di rumah aje. Maklumlah time cuti ni ramai orang ambil kesempatan buat kenduri kahwin. Tahun ni Pak Ngah aku punya giliran pulak buat kenduri untuk anak lelakinya, cousin aku lah tuu.. 

Walaupun kenduri 14hb, tapi kami semua dah sibuk rewang sejak seminggu yang lalu. Memandangkan aku keje di JB, jadi aku rewang malam kenduri je. Jadilah, buat tunjuk muka, hehe..

13hb aku ikut rombongan nikah kat rumah pengantin perempuan di Labis, Segamat. Fuhh..memang jauh. Kalau aku drive malam-malam memang tak berani punyalah.

Ok lah..tak nak cerita panjang-panjang, let the picture tells the story.

Hantaran dari kedua-dua pihak

Sireh junjung tiga tingkat ciptaan mak aku.

Nikah

Majlis sanding di rumah pengantin perempuan

Majlis sanding di rumah pengantin lelaki

Mak (tudung biru) tengah tengok ape ntah
Kedua

Kucing aku mati. Selalu orang jadikan kucing nak beranak tu lame excuses, tapi kali ni memang kucing aku nak beranak. Sepanjang hayat aku membela kucing, tak pernah sekali pun terjadi kepada aku ang kucing tak boleh beranak.

Little that I know that persian cats have difficulties deliver her babies. Yang terlintas dalam kepala aku, lepas Tina (nama kucing kitaorg) beranak, nak bawak pegi jumpa vet untuk bagi dia tak beranak lagi. Mak aku yang perasan Tina nak beranak lepas kami semua balik rewang rumah Pak Ngah. Tina pulak memang spesis pemalu, jadi ktorang memang takleh kacau dia langsung. Dia menyorok sampai ktorang nak cari pun susah.

Until the next morning 14. feb 2010, on sunday chinese new year, Mak bagitau yang Tina belum lagi beranak. Oh no..this is bad, aku kejut adik aku yang laki2, nekad nak bawa Tina jumpa vet. Pagi tu, aku dengan adik aku, pakai baju tido drive ke Batu Pahat, cari klinik. Unfortunately, it was Sunday and the worse was it's Chinese New Year, so not a single clinic open!!

Hopelessly, terpaksa lah bawa Tina balik rumah, tawakal supaya her babies boleh keluar naturally. Aku nak tolong pun tak tau macam mana, tolong menangis aje. Akhirnya on morning 15 feb, Tina's getting worse, and I can't stop crying. About 11am, she finally rest in peace. Masa dia mati aku dah tak menangis lagi. Abah tanam dia kat tepi rumah, aku tak sampai hati nak tengok. Mak pun rindukan dia, asyik terbayang dia lari-lari tangkap nyamuk.

Sorry, takde gambar Tina. My plan is to put her pics with her babies. Sekarang tinggal Tono seekor aje buah hati kami sekeluarga.

Note: We have two cats in our family, Tina (persian female) and Tono (local male)

I miss you!!

No comments: