Pages

Friday, February 5, 2010

Farewell to Mak Yan..

It took me a long pause to start typing. Where should I start.

It was Monday afternoon, I receive missed-call from home. Returning the call, it's Abah on the line
"Mak xde, pegi rumah Cik Yom, nak baca Yaasin. Mak Yan masuk ICU katanya, Abah pun nak pegi sana lepas Asar nih"
" Ohh yeke, x pelah Bah, nanti tepon rumah Cik Yom"

I continue my super loaded works without thinking that something bad would happen.
The next afternoon a sms from my uncle came "Mak Yan da pakai alat bantuan pernafasan, kaki yang bengkak dah pecah"

Oh no..this is no good. I have to let Mak know about this. I called home twice but no answers, figuring out that Mak already gone to Muar Hospital to visit Mak Yan. My heart felt uneasy, I'm going to Putrajaya tomorrow morning, what if something happen?

Finally after maghrib, I was able to reach Mak, letting her know about Mak Yan's condition. Then I told her, this weekend we should visit her again.

12.30a.m mid night, Ayien-cousin called.
" Hello, ko tdo ke wehh.. aku sms ko x balas pun"
" Aku tertdo ahh, x perasan  sms ko, ehh ada miskol jugak"
" Ko dah tau lom, Mak Yan da meninggal"
" Aaa? ye ke? bila?"
" Baru jer, dalam kul 12.00 td, ko nak balik malam ni ke?"
" Aa.. aku x sure lahh.. aku ada meeting kt Putrajaya sok pulak..ehh dah malam lah wehh..ko balik dgn Kak Ella ke?"
" Yer ahh.. abes balik sok pagi2?"
" Ermm, yer ahh..aku balik sok pagi2, nak amik Siti lagi"
" Ok lah..bye"

Mak on the line:
" Hello..ko ni mak kol sampai 4 kali x dengar ke?"
" Tertido lahh.. x dengar pun"
" Haa..ko dah tau lom?"
" Dah. baru tadi Ayien tepon, dia tanya nk balik malam ni ke"
" Balik besok pagi jer, bawak Siti sekali, Umar pun balik sok jugak, dia nk carik tiket bas pagi, dia ingat nk tumpang Boboy, tp Boboy dah gerak pegi Muar. Mak pun tunggu Pak Long ni, nak kemas-kemas rumah Wak Cem"
" Ermm, ok ahh, nanti aku kol Siti, tanya nk balik kol baper, bye"
" Bye"

That was a chaotic night. After making a few phone calls, after solat Isya' I recite Yaasin for Mak Yan's soul.
And the rest is history...

Condolences to my uncle Wak Cem and his children
Al-Fatihah to Mak Yan's soul.