Pages

Saturday, July 17, 2010

Bubur Ayam Saya Masak

Dah lama tak meng'update' blog. Sibuk yang teramat-amatlah. Sampai rasa nak muntah pun ada juga. Kepala pun jadi buntu nak buat entri baru. Aku rasa sekejap je seminggu dah berlalu. Punyalah khusyuk buat kerja. Ehh..yeke.. hehehh..Minggu ni juga aku dah puasa ganti 2 hari, so total 5 hari. Aku bukan catat pun berapa hari aku tak puasa tahun lepas. Main agak-agak aje.

 
Tengah syok-syok layan sms besfren aku & sms adik aku, timbul pulak keinginan untuk memasak bubur ayam. Keinginan yang menggedik-gedik dalam hati, memang wajar lah dilaksanakan. Meh, nak kongsi resepi dengan korang semua. Senang aje, tapi kena banyak sabar. Nak lagi banyak resepi bubur ayam, godeh aje kat mesra.net. Dulu pun aku cari resepi kat situ juga.

Tengok cerita bergambar kat bawah ni:
  1. Bahan-bahan : ayam, carrot, bawang merah, bawang putih, halia, rempah tumis.
  2. Kuantiti : kena pandai agak-agak. Nak tambah vege lain pun lagi bagus, tukar ayam dengan daging pun ok..

Beras : haruslah ada. Kan namanya bubur nasi. Nampak macam sikit kan? Tapi hasilnya boleh tahan banyak.



  1. Tumis bawang merah, halia,bawang putih dan rempah tumis sampai naik bau.
  2. Masukkan beras, lepas tu masukkan air. Kuantiti air mestilah banyak.
  3. Masukkan ayam dan carrot.
  4. Garam pun masuk sekali. Kalau nak letak kiub ayam pun boleh juga.
  5. Api kecik aje.Tunggu dengan sabar. Kene kacau, kalau tak berkerak. Tunggu lagi, sambil-sambil tu kena tambah air juga.
Tada !! Inilah hasilnya. Kenapa kaler dia coklat sikit? Sebab aku buat bawang goreng ada hangus sikit. Lagi best kalau tabur dengan daun bawang & daun sup.

Kalau tahap kebuluran tu tinggi sangat, tak usah la membebankan perut dengan memasak bubur ni.
Sambil-sambil tunggu nasi menjadi bubur, aku belek-belek Women's Weekly yang baru beli semalam. Tengok koleksi kasut Christina Aguilera.


Korang tengok kasut ke, tengok dia yang tonggek. Ke tengok anak dia.
 

 

 

 

No comments: