Pages

Friday, February 24, 2012

Kentang oo Kentang

Rasanya akhir-akhir ni saya macam kemaruk kentang. Kalau dalam iklan kat TV tu Gila Kentang. Ini semua gara-gara sup kentang, yang diperkenalkan oleh kawan saya, Ili(resepi lihat di bawah). Sedap dan senang. Sekarang, masak sup sayur letak kentang, masak sup ayam letak kentang, masak kari sayuran dah memang wajib letak kentang. Scrambled egg pun saya letak kentang potong nipis-nipis. Dulu housemate saya Kak Ita yang suka buat macam telur goreng macam tu, sekarang dah terjangkit kat saya.

Resepi Sup Kentang:

2 biji kentang (jenis Russet Potato, jenis lain pun ok juga)
2 batang leek (kalau besar, pakai sebatang)
1 biji bawang besar saiz sederhana (yellow onion)
1 ulas bawang putih
Setengah cawan susu/krim(optional)
Garam dan lada sulah untuk perasa

Cara-cara:

Potong kentang (kiub), leek, bawang besar. Bawang putih diricih. Tumis kesemua bahan-bahan yang telah dipotong sampai naik bau. Masukkan air dan susu, agak-agak dapat menutupi sayuran tersebut. Biarkan mendidih sehingga kentang menjadi lembut. Masukkan garam dan lada sulah secukupnya. Apabila kentang telah lembut, kisar sup sehingga menjadi puree. Kalau terlalu pekat, tambahkan sedikit air masak. Sedia untuk dimakan. Sesuai untuk hidangan sarapan dan dimakan bersama roti.

Nota: leek boleh diganti dengan celeri, bau sup menjadi lebih segar.

Selamat mencuba!!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: