Pages

Monday, October 7, 2013

Ruam

Setiap tahun, pasti ruam datang melawat tubuh badan. Kali ni kena di sebahagian muka dan tangan.

Mula-mula perasan ada rasa gatal di bahagian dagu dan pipi. Mungkin sebab cuaca tak menentu jadi saya tepek la dengan cooling mask. Tapi lepas tu tak rasa cooling pun. Malam nak tidur saya tepek dengan bedak sejuk pula. Walaupun tak minat dengan bedak sejuk, saya tepek la juga sebagai usaha nak bagi hilang gatal.

Esok paginya (Jumaat), masih gatal lagi dan nampak merah-merah. Dalam hati dah 50/50 nak masuk ofis ke tak. Ok, masuk lah kerja. Lagipun dah hari Jumaat. Sabtu bukannya kerja pun. Masuk ofis, sain kedatangan lepas tu keluar semula, pergi klinik. Doktor tanya makan apa semalam, ada allergy bulu binatang ke, ada asma ke. Jadi daripada banyak-banyak soalan tu, saya simpulkan mungkin dari makanan yang saya makan hari sebelumnya (Khamis). Asma tak ada, alahan bulu binatang pun tak ada.

Paling teruk masa hari Sabtu. Muka, telinga merah, tangan pun dah naik biji-biji. Terus la berkurung dalam rumah. Konon-konon plan nak tengok Pesta Konvo UTHM, tapi terpaksa la tunggu tahun depan punya. Hari Ahad dah nampak kurang. Tapi tangan masih ada lagi biji-biji. Yang di muka bila ruam dah susut, kulit mengelupas pula. Rasa kasar, kasap. Tak selesa betul. Ikut hati macam nak scrub aje.

Hari ni (Isnin), rasanya dah ok. Tapi sehari duduk ofis. Takut kena panas dan berpeluh. Harapnya esok lusa lenyap la kegatalan ni. Tak selesa!!



Rafeah Sapari

2 comments:

~*irjune*~ said...

mcm masa aku kena ruam dulu masa mula2 mai perlis...mcm tu la...sampai bengkak muka

Rafeah Sapari said...

Last year kena masa lepas g Legoland.huhu..