Pages

Wednesday, October 16, 2013

Aidil Adha 2013

Akhirnya cuti 4 hari Aidiladha berakhir. Hari Sabtu rasa macam boring. Ahad hantar mak beli barang untuk masak raya. Isnin sambung lagi beli barang dan entah buat apa tapi sibuk memanjang. Dan hari raya pula sibuk makan. Dari pagi sampai malam asyik makan.

Tahun ini ramai jiran & saudara yang bagi ketupat daun. Selalunya ketupat segera aje. Lagi bertambah feel makan. Mak pula tahun ni masak rendang daging. Kebiasaannya ayam kari, ayam masak kicap. Kuah lodeh dan kuah kacang wajib ada.

Selalunya waktu raya macam ni la pembaziran makanan berlaku. Sedih tengok makanan tak berusik. Tapi tak boleh buat apa-apa. Tak mampu nak makan semua. Memang tradisi beri-balas ketupat dan lauk-lauk dengan saudara mara dan jiran. Orang beri kita kena lah balas. Selalunya lauk-lauk ayam tu mak goreng dan bungkus dan simpan dalam peti sejuk. Kalau sayur lodeh tu dipanaskan dan simpan untuk esoknya.

Saya juga berjaya buat dessert dan kek yang dah lama peram dalam hati. Cuti lama boleh lah buat. Tambah skill di dapur. Sekarang bila pakai mixer kek dah tak menjerit terperanjat. Gunakan oven pun dah confident. Alhamdulillah.

Tahun ni juga kami terima daging korban agak banyak. Dalam kampung ada 7 ekor lembu tumbang. Jadi dalam anggaran 7-8 kilo juga dapat. Jiran saya pun buat ibadah korban. Dapat la tulang-tulang untuk buat sup. Terbayang-bayang pula kalau buat sate dengan daging baru. Sedapnya.

Oklah sampai jumpa lagi.
Selamat Hari Raya Aidiladha.



Rafeah Sapari

No comments: