Pages

Sunday, November 24, 2013

Cuti

Akhirnya, setelah menjadi teka-teki dan cakap-cakap, berita yang diterima hari ini telah menjadi kenyataan.

Mulai tahun hadapan, negeri Johor mengisytiharkan cuti hari minggu jatuh pada hari Jumaat dan Sabtu. Bukan lagi Sabtu dan Ahad seperti sekarang. Namun begitu cuti tersebut hanya efektif kepada sektor awam. Saya yang berada di sektor swasta ni belum tahu nasib bagaimana.

Saya pernah mengalami cuti hari minggu Jumaat-Sabtu ketika bersekolah rendah. Tak ingat pula sampai darjah berapa.

Diantara sebab pertukaran hari minggu ini ialah untuk memudahkan urusan solat jumaat bagi yang lelaki. Hal ini saya setuju kerana walaupun dapat kelepasan waktu rehat yang panjang, saya lihat ramai(lelaki) yang ambil kesempatan makan, berborak panjang, padahal masjid dah panggil untuk solat. Kalau hari tak bekerja, mungkin situasinya akan berubah. Harapnya begitu.

Saya juga rasa cuti Jumaat ni ada kebaikan lain. Untuk saya yang sering berurusan dengan orang-orang sektor awam ni, hari Jumaat merupakan hari paling sukar untuk berurusan. Kalau telefon jam 9, ada sesi mengaji Quran. Baguslah. Telefon jam 10, tiada dalam ofis, jam 12 pula mungkin dah keluar. Telefon semula jam 3, belum tentu dan masuk ofis. Senang cakap, urusan hari Jumaat, kita bawa ke Isnin sahaja.

Bukan sinikal tapi situasi itu wujud.

Saya mengharapkan yang positif pada tahun hadapan dan urusan dapat berjalan seperti biasa.


Rafeah Sapari

No comments: