Pages

Friday, November 1, 2013

Pergi

Sms dari nombor Kak Ros: Cik Ana meninggal.

Kosong.
Akal fikir berhenti proses.

Lepas tu baru boleh fikir semula. Baca semula dan proses akal. Terus saya forward ke kawan-kawan yang kenal.

Saya balas sms dan sahkan siapa yang meninggal dunia. Cuba telefon tapi tak berjawab. Nasib baik sms saya berbalas. Sah lah. Tapi akal tetap cuba nak nafikan. Saya rasa memang begitu lumrah manusia bila dapat berita kurang baik.

Bekas rakan serumah saya, Roszana atau kami semua panggil Kak Ros atau Che Ros telah mengadap Maha Pencipta pada pagi Khamis kira-kira jam 9 pagi. Beliau sakit kegagalan buah pinggang. Beberapa bulan lalu diserang strok, lumpuh separuh badan.

Kali terakhir kami berbual telefon dalam 2 minggu yang lepas. Walaupun sedang sakit (dah tak boleh berjalan) suara arwah tetap ceria. Macam selalu. Bual perkara-perkara biasa, pasal raya haji yang baru berlalu, pasal dia dan keadaannya. Tak sangka itu perbualan terakhir saya. Banyak kenangan kami dalam rumah tu. Rindu dengan masakan dia.

Semoga Kak Ros aman disana.

Rafeah Sapari

2 comments:

Unknown said...

paan ckp..pengajarannya pasni kalo ada kwn2 sakit msti set 1 masa utk ziarah..jgn smpai orgnya dah xde baru la nk g tgk..huu

Rafeah Sapari said...

Ye la. I pun sama. Asyik bertangguh akhirnya tak sempat jumpa langsung.