Pages

Sunday, February 16, 2014

Muffin

Selamat hari minggu. Minggu ni saya buat muffin blueberi. Pakai tepung yang dah tersedia. Saya beli di kedai barang-barang kek. Kalau dah handal, boleh la nak adun tepung sendiri. Selalunya tepung ready mix kita cuma tambah telur, air dan minyak. Ikut aje sukatan dalam sticker adunan tepung tu. Kalau tak pasti, tanya tuan punya kedai. Biasanya dia tau. Contohnya dalam tepung muffin ready mix saya ni, telur disukat dalam unit gram. Jadi saya tanya tuan kedai, dia kata selalunya dalam anggaran 3 biji telur saiz besar.

Untuk muffin kali ni saya pakai solo cup warna ungu. Macam sepadan dengan muffin blueberry.

Seronok bila tengok kek kita naik bila dibakar. Nak pula masa tengah bau naik. Saya enjoy bahagian tu. Bahagian makan-makan saya tak berapa sangat. Dalam 20 biji cup tu paling banyak saya boleh makan dalam 2-3 biji aje. Itu pun selalu kalau dah makan sebiji, esok baru makan lagi.



Rafeah Sapari

No comments: