Pages

Thursday, February 13, 2014

Sukses

Saya ada hobi baru, yang sangat saya enjoy. Buat kek!

Ada yang sukses ada juga yang tak berapa sukses. Saya memang peng'google' tegar, jadi kek yang saya pernah makan dan saya rasa sedap macam nak makan lagi, saya akan google resepi dia. Google sampai dapat cara buat yang paling mudah. Sebab orang baru berjinak-jinak ni kalau dapat step by step yang panjang akan cepat pening. 

Di antara kek yang tak berapa sukses ialah carrot cake (gambar bawah). Saya ikut resipi sebiji-sebiji, sukatan semua pakai cawan. Siap beli loyang untuk muffin, cawan kek dan penyagat (grater). Sekali tu bila keluar oven, macam kek yang kene siram minyak. Tapi rasa dia masih sedap (puji diri sendiri).

Ok, tak jadi tak apa, usaha tangga kejayaan. Jadi selepas kejadian kek tak jadi tu, saya gigih lagi cari resipi dan bandingkan sukatan. Cari sebanyak resepi yang sama dan bandingkan lagi. Bila dah konfiden, saya buat sekali lagi. Tapi guna sedikit otak kreatif, gantikan carrot dengan epal. Jadi lah kek epal. Sedap juga.


Carrot cake yang tak sukses. Nampak tak paper cup yang berlinang tu.

Apple cake yang sukses dan lazat.

Resipi dia seperti di bawah:

1. 2 cups preferred flour
2. 1 cup vegetable oil (corn oil/canola oil/sunflower oil, I use melted butter)
3. 1 1/2 cups castor sugar
4. 3 large eggs
5. 1 1/2 teaspoon baking powder
6. 2 teaspoon vanilla essence
7. cinnamon powder moderately (because apple and cinnamon are totally made to match)
8. 3 cups of grated apple (around 3-4 apples)

Mix together the wet ingredient (sugar, oil, eggs, vanilla), then add into the dry inngredient  (flour, baking powder, cinnamon powder). Then fold the shredded apples. Then bake for about 20-30 minutes or until the skewer comes out clean. 

(forgot the temperature, also I forgot I got this from which website. sori)



No comments: