Pages

Tuesday, January 5, 2010

Kain Batik

"eh! mana satu kaler nk amek nihh?, sumer lawa2..murah la plakk, thn lepas bli lg mahal"


hati aku dah berdangdut dangdut melihat lambakan kain batik lukis tangan dari terengganu.x tau la sutera ke x.ahh x kisah lahh..semua lawa2..aku pon bukan selalu pakai baju2 cmni..lainlah keje gomen, pakai batik selalu


"biru ni mcm lawa, oren ni macam mana?"


"x lawa ahh oren ni..amek biru ni lahh..lawa aper.." membe aku join sekaki membelek jugak..


" haa..tengok-tengok, bole baya 5x ni...hahaha..."
" kain cotton ni pon ada jugak, ehh ...bawak balik lah kain-kain ni, bole jual kt kawan-kawan"
" jangan lupe tau catit baper banyak kain dlm beg tu. ..korang nk jual baper..suke hati"
kata si penjual, merangkap kakak kepada member aku nih.

" ermm..bole jugak..hehehe..."


maka mulai detik itu bermulalah misi aku sebagai penjual kain batik lukis tangan dari t'ganu.


ermm...apa yang menyebabkan detik2 keramat tu berlaku?..


semuanya bermula pada 31/12/2009..penghujung tahun 2009 yang penuh warna warni dalam hidup aku..aku dan 3 org lagi member se-ofis dalam operasi pegi mesyuarat design review di putrajaya untuk projek ktorg di mersing..projek apa? biarlah rahsia..hehe..


meeting stat kul 9.30am..kul 4.45am dah bergerak dari jb yg aman damai permai nih..waktu tu org lain sumer tgh syok2 tdo..aku empat sekawan ni dah pon memulakan perjalanan ke putrajaya. naik kete savvy kaler biru..
dengan berpandukan gps, berjaya jugak la ktorg smpai ke lokasi meetng sejam lagi awal..sementara tunggu nk stat tuh, ktorg melepak je la kt lobi sambil2 tu leh jamu mata tgk org gomen dressing baju kurung vogue2. aku ni ngan jeans jer. ermm x kisah lahh
da pas meeting. fuhh lega..ktorg pon berangkat g umah kakak member aku nih..dia ni mmg adik mithali..senang hati jer soh kakak dia masakkan lauk2 mcm2 sbb ktorg nk lunch kt umah dia..dengan gps jugak lah aku empat sekawan ni smpai kt nilai. padahal kalo ikut jalan tebuk senang jer nk pegi nilai dari putrajaya..tp sebab masing2 dah terlebih terer pasal jalan2 kt cni, maka terpaksa jugak kuar masuk hiway..hehe..x pelah asalkan selamat smpai.
"aa.rumah ni..rumah ni..benti..benti..dah smpai.."
kata member aku nih..sang drebar pon dengan sopan santun memberentikan kete kt depan umah kaler kuning..tu lahh destinasi makan tghari ktorg..makan lauk aper? mmg best punye..ayam asam pedas, ikan goreng ngan sambal tempoyak, ikan masin goreng ngan bawang n cili, sayur goreng n buah tembikai..kicap, dilupa jangan. hidangan wajib aku kalo ada asam pedas..
sebaik saja pas makan tu lah detik2 penjualan kain2 bermula.da habis belek sana sini.aku empat sekawan pon dengan senang hati mengangkut kain 2 beg balik ke jb.walaupun bonet kete dah penuh sesak dengan segala fail dan barang2..
apa ada dalam pale aku masa tuh? mestilah nk jual kt mak aku yang tersayang..walaupun nnt akhirnya aku jugak tukang bayonyer..x per lah.. asalkan dia bahagia..
gedebak gebebuk, jenjalan sini sana..akhirnye kul 11pm smpailah aku kt umah jb..pas tu dah terlalu penat terus padam..zzz..
pasal operasi jualan? tunggu post baru ahh..jari ni dah keras..dok menaip dari tadi..

No comments: